Google+ „Pieśń Lodu i Ognia: Gra o Tron RPG – Przewodnik po Westeros” | Gry-Fabularne.pl
Pages Navigation Menu

„Pieśń Lodu i Ognia: Gra o Tron RPG – Przewodnik po Westeros”

„Saga Pieśni Lodu i Ognia” znana szerzej jako „Gra o Tron” od dawna jest jedną z najpopularniejszych marek fantasy na rynku. Losy rodów Starków, Lannisterów czy Baratheonów są obecne w książkach, na ekranach telewizorów i komputerów, a także na planszy oraz w podręcznikach RPG. Pierwszy raz Westeros pojawiło się w formie gry fabularnej nakładem wydawnictwa Guardians of Order w 2005 pod tytułem „Game of Thrones”, następnie wydawnictwo Green Ronin Publishing w roku 2009 wydało „Song of Ice and Fire Roleplaying” (w skrócie SIFRP). W odróżnieniu od wydania z 2005 roku SIFRP zostało oparte na autorskiej mechanice, a nie na d20 i Tri-Stat dX jak poprzednik. W roku 2012 wydano poprawioną edycję „Song of Ice and Fire Roleplaying: Game of Thrones Edition”.

W kwietniu 2015 roku Fajne RPG poinformowało o wydaniu podręczników z serii SIFRP: GoT po polsku. Wpierw końcem lata 2015 roku ukazał się starter do gry, następnie „Przewodnik po Westeros” z końcem roku, a wiosną 2016 roku ma się ukazać podręcznik główny. W niniejszej recenzji omówiony zostanie drugi z wymienionych podręczników.

„Pieśń Lodu i Ognia: GoT RPG – Przewodnik po Westeros”, oryginalnie wydany pod tytułem „A Song of Ice and Fire – Campaign Guide” to kolorowy podręcznik formatu zbliżonego do A4, wydany w twardej, szytej oprawie i liczący ponad 220 stron. Wysoka jakość wydania dodatku jako pierwsza rzuca się w oczy. Co na zachodzie jest już standardem, w Polsce niestety nie zawsze. Tym bardziej poziom wydania cieszy i daje nadzieję na przyszłość dla polskiego rynku, a przyszłym publikacjom stawia wysoko poprzeczkę. Całość prezentuje się bardzo atrakcyjnie, a podręcznik powinien służyć przez lata.

Pieśń Lodu i Ognia: Gra o Tron RPG - Przewodnik po Westeros 0

Całość tekstu czytelnik może łatwo podzielić na trzy zasadnicze części, zależnie czego dana część dotyczy. W pierwszej opisano historię i kulturę Westeros, w drugiej przedstawiono poszczególne krainy, a w trzeciej podano porady dla prowadzących grę fabularną.

Po wstępie rozpoczyna się wspomniana część pierwsza podręcznika obejmująca dwa pierwsze rozdziały. Na początku opisano historię Westeros. Zawarto tu najważniejsze informacje w sposób, który nie nudzi, ale przybliża wydarzenia z przeszłości krainy łatwo i przystępnie. Dzięki temu czytelnik dowie się skąd się wzięli Andalowie i czym się różnią od Valyrian (którzy przybyli wraz ze smokami). Dobry wstęp prowadzący wprost do czasów rządów Roberta Baratheona. Osobiście brakło mi tylko prostej osi czasu pozwalającej szybko zorientować się w datach.

Pieśń Lodu i Ognia: Gra o Tron RPG - Przewodnik po Westeros 2

Drugi rozdział przybliża kulturę Siedmiu Królestw. Czytelnik otrzymuje porządną, ale nie przytłaczającą, dawkę informacji o życiu codziennym mieszkańców, systemach społecznych i sprawiedliwości, religii i legendach Westeros. Ta część będzie szczególnie przydatna dla tych, którzy chcą zrozumieć zwyczaje opisane w prozie R. R. Martina, zwłaszcza, że Westeros nie jest do końca typowym średniowieczem w wersji fantasy.

Druga część podręcznika po kolei opisuje ziemie Westeros, a nawet Essos (czyli ziem na wschód od Westeros). Czytelnik znajdzie dokładne opisy Królewskiej Przystani, Północy, Dorne czy Żelaznych Wysp, a także mapy opisywanych ziem. Każdy region opisany jest w podobny sposób. Wpierw krótko zarysowano historię regionu i rządzącego nim rodu lub rodów. Następnie szeroko opisano jego geografię – miasta, wsie, rzeki i jeziora oraz znane punkty orientacyjne. W dalszej części przedstawiono rody i najważniejsze postacie. Oprócz ich charakterystyk czytelnik znajdzie także statystyki mechaniczne oparte o zasady gry. Co ciekawe, nie przedstawiono wyłącznie wielkich rodów, ale także te pomniejsze, które w książkach pojawiają się raz bądź dwa razy, a na ekranie nawet wcale. Opisy są wspomagane krótkimi tabelkami informującymi o tym, jak dużą rolę pełni ród, jaką ma siedzibę, sztandar i zawołanie. Każdy rozdział uzupełnia graficzna prezentacja sztandarów poszczególnych rodów. W niektórych rozdziałach można znaleźć informacje dodatkowe, np. o różnicach w wierzeniach danego regionu czy informacje o Dalekiej Północy za Murem w przypadku rozdziału o ziemiach Starków.

Pieśń Lodu i Ognia: Gra o Tron RPG - Przewodnik po Westeros 3

Ziemie drugiego kontynentu są opisane nieco krócej i chciałoby się, aby informacji o krainach Essos było więcej. Rzuca się to w oczy o tyle, że pozwolono sobie opisać nawet małe rody szlacheckie, często jednym akapitem, a tak ważne dla jednego z wątków Essos potraktowano po macoszemu. Można to tłumaczyć faktem, że całość skupia się na Westeros podobnie jak oryginał i podręcznik ma za zadanie opisać właśnie tylko tą część. Z początku rzucił mi się w oczy także brak dużej, rozkładanej mapy. Nie wpływa to jednak na jakość podręcznika (i tym samym jego ocenę), gdyż dokładne mapy pojawiają się przy okazji opisu każdego regionu.

To właśnie część druga zabiera najwięcej objętości „Przewodnika po Westeros”. Wydaje się, że opisanie tak dużego obszaru wymagać będzie zawarcia wielu zbędnych informacji, których przydatność można kwestionować. Nie jest to jednak prawdą w tym przypadku, gdyż praktycznie każdą informację można wykorzystać na sesjach. Warto zaznaczyć, że autorzy musieli stanąć na głowie, by nie upubliczniać w podręczniku przebiegu wydarzeń znanych z książek. Jestem pewien, że nie było to łatwe zadanie. Jednakże to właśnie stanowi o tym iż ten niezwykle przydatny dla graczy dodatek, będzie też doskonałą pozycją dla niegrających fanów książek czy serialu produkowanego przez HBO. Może też się zdarzyć, że ci niegrający czytelnicy po zapoznaniu się z recenzowaną pozycją zdecydują się także zacząć grać w RPG. Przyznaję, że na to liczę i zapewne też taki cel miało wydawnictwo.

Ostatnia część przeznaczona jest głównie dla Mistrzów Gry i graczy, choć i tutaj nie-gracz też znajdzie gros ciekawostek. Zawarto tu dodatkowe informacje o życiu w Siedmiu Królestwach, ale pisane już pod kątem prowadzenia kampanii. Na przykład przeanalizowano kwestie przemieszczania się graczy po Westeros czy prowadzenia biznesu. Rozdział uzupełniają porady, jak przygotować sesję, by była jak najbardziej podobna do twórczości R. R. Martina i w jaki sposób poradzić sobie z możliwym zaburzeniem ciągłości fabuły książek w trakcie gry, a także wprowadzaniem trudnych tematów do gry znanych z książek, jak na przykład przemoc wobec młodych. Nie jest to niestety obszerna część. Można odnieść wrażenie, że jest niepełna i może wymagać większego wkładu Mistrza Gry w prace nad sesją.

Cały podręcznik napisany jest bardzo przystępnym językiem. Nie rzucają się w oczy także jakieś większe błędy. Chciałoby się, aby każdy podręcznik był poddany tak dobrej redakcji i korekcie. Bardzo dobrze wypada też stosunek jakości zawartych informacji do objętości podręcznika. Informacje są skondensowane i podano tylko to co najważniejsze.

Pieśń Lodu i Ognia: Gra o Tron RPG - Przewodnik po Westeros 1Oprócz wspomnianej wcześniej świetnej jakości wydania należy wspomnieć co nieco o ilustracjach. Po pierwsze podręcznik jest nimi wręcz napchany. Nie rzadziej niż co dwie strony jakaś się pojawia. Ilustrują one konkretne wydarzenia znane z książek bądź portretują postacie. Kwestią gustu jest czy grafiki są ładne. Wydaje mi się, że niektóre z nich mogłyby być ładniejsze. Na pewno fanom serialu rzuci się w oczy fakt, że niektóre z ilustracji postaci znacznie odbiegają od wyglądu bohaterów znanych z HBO. Nie jest to jednak efekt pomyłki grafików, a zaplanowane działanie, ponieważ „Przewodnik po Westeros” był ilustrowany na podstawie książki. Będzie to zaskoczenie dla tych co całość znają wyłącznie z ekranu telewizora.

Podręcznik ten jest tym, z czym po pierwsze powinni się zapoznać Mistrzowie Gry i gracze planujący odwiedzać Westeros regularnie. Bez tego sesje RPG utracą dużo ze swej oryginalności i zamiast stać się przygodami w Siedmiu Królestwach mogą być tylko kolejnymi przygodami w standardowym settingu fantasy, jakich rzecz jasna wiele. Nie potrafię ze stuprocentową pewnością powiedzieć, że fan serialu po lekturze „Przewodnika po Westeros” rzuci się na grę fabularną, aczkolwiek chciałbym, by tak się stało. Dla niegrających recenzowana pozycja będzie idealnym uzupełnieniem wiedzy i pozwoli jeszcze lepiej cieszyć się z Sagi.

Plusy

  • Świetna jakość wydania
  • Obszerne informacje o Siedmiu Królestwach
  • Opisy postaci i wydarzeń znanych z książek bez spoilerów
  • Przydatność podręcznika także dla niegrających w RPG

Minusy

  • Brzydkie niektóre ilustracje
  • Krótki rozdział dla MG

Ostateczna ocena:

Dla fanów książek, serialu i graczy RPG jak znalazł.

Linia wydawnicza:
Pieśń Lodu i Ognia: Gra o Tron
Wersja w druku:
Fajne RPG (99,90 złotych)
Wersja elektroniczna:
Fajne RPG (50 złotych)
Rodzaj oprawy:
twarda
Liczba stron:
222

Redakcja tekstu:


Wojciech "Sethariel" Żółtański

Autor:


Jakub "Arathi" Nowosad (94 Posts)

Magister prawa i magister politologii; obecnie doktorant. Wśród jego zainteresowań znaleźć można szeroką gamę dziedzin od polityki, IT, memetyki i militariów, a na fantastyce kończąc. Grywa głównie w gry science fiction, ale nie gardzi czymkolwiek innym, nowym. Sędzia ENnie Awards 2013, 2014, 2015 i 2016. Organizator kilkunastu rzeszowskich konwentów fantastyki i współpracownik przy konwentach w całej Polsce.



Dowiedz się więcej:


A Song of Ice and Fire

Gra fabularna fantasy na podstawie cyklu powieściowego George'a R.R. Martina „Pieśń Lodu i Ognia” oraz serialu telewizyjnego „Gra o Tron”. Wydawcą jest Green Ronin Publishing. Po śmierci władcy Siedmiu Królestw rozpoczyna się bezpardonowa walka o sukcesję.

Fajne RPG

Marka wydawnicza, założona przez Michała „Puszona” Stachyrę, Piotra „Ramela” Korysia i Jacka „Darkena” Gołebiowskiego, znanych na polskim (i nie tylko) rynku wydawców gier fabularnych.

Green Ronin Publishing

Wielokrotnie nagradzane amerykańskie wydawnictwo założone w 2000 roku przez Chrisa Pramasa, współtwórcę "Warhammera". Do najbardziej znanych linii wydawniczych Green Ronin Publishing należą "Mutants & Masterminds", "Dragon Age" oraz "A Song of Ice and Fire Roleplaying".