Google+ Co to są gry fabularne? | Gry-Fabularne.pl
Pages Navigation Menu

Co to są gry fabularne?

Gra fabularna to polskie określenie na Role-Playing Games (w skrócie RPG). Zarówno polska, jak i angielska nazwa zdradzają wszystko: jest to rodzaj zabawy, w której uczestnicy wcielają się w konkretne role opisując, co ich postacie robią w fikcyjnym świecie. Postacie są niczym bohaterowie książek, filmów i gier komputerowych, którzy oddziałują na świat akcji.

Funkcję narratora pełni jedna osoba, która stara się trzymać rękę na pulsie i opisywać reakcje świata gry na obecność postaci graczy. W jego odpowiedzialności jest podawanie opisów przestrzeni, generowanie świata, wcielanie się w postacie od graczy niezależne (na przykład podczas dialogów).

RPG nie są jednak tylko zabawą, ale też grą – toczą się zgodnie z przyjętymi przez uczestników zasadami. Często obecny jest w nich element losowy, starający się obiektywizować reakcje na różne działania i zdejmować odpowiedzialność z graczy i prowadzącego. Przykładowo, mechanika (czyli zbiór zasad) może zakładać, że każda postać posiada umiejętności, których rozwój wpływa na szansę, że postaci uda się coś wykonać (np. postać znająca się na fizyce kwantowej może w kryzysowej sytuacji przetestować umiejętność „Wiedza o fizyce”, gracz nie musi być w tym celu naukowcem).

W praktyce więc gra fabularna polega na:
– spotkaniu się w grupie (nie)znajomych;
– rozłożeniu się przy stole z herbatą i notatkami, które „kodyfikują” mechanikę (np. kartki zawierające umiejętności postaci, podręcznik zawierajcy zbiór reguł);
– kilkugodzinnej rozmowie, podczas której jedna osoba jest prowadzącym („narratorem”, „Mistrzem Gry”, „MG”), zaś pozostałe prowadzą swoje postacie („bohaterów pierwszoplanowych”, „Postacie Graczy”, „Bohaterów Graczy”, „BG”).

Celem tego wszystkiego jest po prostu dobrze się bawić, spędzić mile czas, ale też wspólnie tworzyć pewną historię, którą będzie się wspominać.

Czym jest sesja i kto bierze w niej udział?

Sesją nazywa się pojedynczą rozgrywkę gry fabularnej. Długość sesji bywa różna – zazwyczaj obejmuje 3-5 godzin, nierzadko jednak gra się dłużej lub krócej, zależnie od możliwości i potrzeb. Podczas sesji uczestnicy siadają przy stole, a przynajmniej mają ze sobą wizualny kontakt. Z zewnątrz wygląda to jak rozmowa.

Prowadzący, który przygotowuje zarys fabuły, opowiada innym graczom jej fragment. Opisuje świat i konkretne miejsce, w którym znajdują się postacie graczy np: Idziecie polną drogą, jest piękna pogoda, lekki wiatr porywa nasiona dmuchawców unosząc je wysoko w górę.

Mistrz Gry opisuje również wydarzenia, np: W swojej wędrówce mijacie niewielką kapliczkę zbudowaną ze zwykłego, dużego kamienia. Przytwierdzono do niego drewniane półki na których wierni składają dary antycznym bogom. Na jednej z półek coś przykuło waszą uwagę.

Gracze wczuwają się w swoje postacie i w chwili, jak opisana powyżej, oczekuje się od nich, że pociągną historię dalej, włączając się w bieg wydarzeń, np: Piotr mówi w imieniu swojej postaci: Podchodzę do kapliczki.

Precyzyjniej o rolach uczestników

W sesji uczestniczy grupa osób (standardowo od trzech do sześciu), z których każda pełni jedną z dwóch podstawowych funkcji: prowadzącego narrację Mistrza Gry (MG) lub prowadzącego jednego z Bohaterów Graczy (BG).

MG jest głównym koordynatorem spotkania, odpowiedzialnym za przedstawienie pozostałym uczestnikom informacji na temat świata, w którym toczy się akcja. Precyzuje czas i miejsce akcji, konstruuje podstawy fabuły oraz odpowiada za BNów, czyli Bohaterów Niezależnych. MG przypomina więc narratora w opowiadaniu lub filmie, który przedstawia świat otaczający głównych bohaterów.

Postaciami pierwszoplanowymi są z zasady BG – postacie kontrolowane przez pozostałych uczestników gry. Każdy gracz steruje jedną postacią, opisując jej działania, myśli, emocje i prowadząc za jej pośrednictwem dialogi z BNami. Postacie realizują zazwyczaj wspólny cel, stanowiąc drużynę – choć niekoniecznie wewnętrznie spójną, to z pewnością połączoną wspólnymi planami.

Jak to wygląda w praktyce

Standardową ilustrację można oprzeć na Władcy Pierścieni. Próbując przyporządkować role z gier fabularnych elementom książki, uznalibyśmy, że Drużyna Pierścienia (a przynajmniej jej część) stanowi postacie pierwszoplanowe, drużynę, czyli Bohaterów Graczy (BG). Narrator powieści to Mistrz Gry (MG), który przedstawia również działania Bohaterów Niezależnych (BN), takich jak Saruman, Galadriela czy Elrond.

Co oznaczają skróty k10, d20 czy k%?

Najczęstszym narzędziem wykorzystywanym podczas wprowadzenia mechaniki są kości do gry. Niemal każdy w dzieciństwie miał styczność z grami planszowymi, w których do przesuwania pionków wykorzystywało się kostki z sześcioma ściankami – sześciany foremne. Gdybyśmy chcieli tę kostkę opisać zwyczajowym żargonem gier fabularnych, użylibyśmy zwrotu k6, co oznacza wielościan foremny (kość) o sześciu ścianach. Odpowiedni zapis angielski przedstawia forma d6 – od angielskiego dice (co oznacza kość).

RPGi używają często różnych, nietypowych kości, które można dostać w specjalistycznych sklepach na terenie całej Polski oraz przez internet. Do najpopularniejszych rodzajów kości należą k10 (wielościan foremny o dziesięciu ścianach) i k20 (o dwudziestu ścianach). Na analogicznej zasadzie używa się – choć rzadziej – k4, k6, k8, k12 oraz k%, czyli dwóch k10, z których jedna symbolizuje dziesiątki, druga zaś jedności (jest to tak zwana kość procentowa).

Czym jest scenariusz?

Zazwyczaj MG przychodząc na sesję ma jakiś pomysł na historię, która ma się potoczyć. Pomysł ten nazywamy scenariuszem – czasem przybiera formę szczegółowego opracowania na papierze, czasem luźnego planu wydarzeń, ale też naszkicowanej mapy myśli, obrazka, a nawet mógł zostać stworzony tylko w pamięci. Dobre scenariusze pozwalają graczom odczuć, że nie są nieustannie prowadzeni za rączke, zaś ich działania mają faktyczny odcisk na świecie gry. Często tworzone są w taki sposób, by dotyczyły bezpośrednio samych postaci – wcześniejszych przygód, wspomnień, rodziny lub przyjaciół.

Często scenariusze są również publikowane w Internecie oraz w wersjach książkowych, oferując MG pomysł na fabułę wraz z przygotowanymi zawczasu postaciami lub z możliwością wplecenia różnych drużyn do gry. Scenariusz jest więc zbiorem pomysłów na przygodę, który w trakcie sesji MG stara się zrealizować, zmieniając jego szczegóły zależnie od poczynań BG.

Czym jest system?

System to konkretna propozycja gry fabularnej, zawierająca opis świata (czyli miejsca akcji), konkretną mechanikę, koncepcje postaci (w różnych grach BG pełnią różne funkcje) oraz konwencji (w Polsce wykorzystywane są przede wszystkim gry opierające się o konwencję fantasy i horroru, rzadziej science fiction). Systemy bywają komercyjne, wydawane w postaci książek i rozprowadzane w specjalistycznych sklepach oraz przez Internet, oraz autorskie, czyli stworzone na potrzeby jakiejś grupy, czasem możliwe do znalezienia za darmo w sieci.

Systemy składają się więc przede wszystkim z pomysłów na świat (tzw. settingu) i mechaniki. Można jednak zdobyć settingi pozbawione mechanik, jedynie do nich nawiązujące, lub mechaniki pozbawione świata.

Autorzy definicji: Aureus, Khaki, Planetourist, Wędrowycz
Oryginał: http://rpgmuzyka.blogspot.com/p/czym-sa-gry-fabularne.html