5 technologii, które okazały się porażką
Postęp idzie szybko do przodu - każdego dnia pojawiają się nowe technologie i rozwiązania, które poprawiają jakość naszego życia. Niezliczone firmy typu start-up wdrażają swoje pomysły i urzeczywistniają je. Te osiągnięcia stają się następnie dobrze znanymi i rozpoznawalnymi markami.
Czasami jednak zdarzają się wzory, które już "istnieją", ale z jakiegoś powodu nie zostały docenione przez konsumentów i nie stały się popularne. Dziś chcemy Wam opowiedzieć o fascynujących technologiach, które nigdy nie "otrzymały prawa do życia".
VINE
W 2012 roku zespół kreatywnych programistów zaprezentował usługę o nazwie Vine. Jest to dodatek stworzony na urządzenia mobilne, który pozwala na tworzenie krótkich filmów (do 6 sekund). Serwis zapowiadał się obiecująco, a w styczniu tego samego roku przyjął go wielki portal społecznościowy Twitter. Premiera nowego produktu odbyła się oficjalnie w pierwszym kwartale 2013 roku. Serwis od razu stał się bardzo popularny: w tym czasie Vine zyskał już prawie 200 milionów użytkowników. Była to jednak szybka "klapa", ale i szybki "upadek": już w 2014 roku oglądalność serwisu przestała rosnąć. Podobne konkurencyjne programy Snapchat i Instagram "przyćmiły" nowość, a zainteresowanie Vine po prostu zniknęło. W 2016 roku kierownictwo Twittera oficjalnie uznało serwis za niewiarygodny projekt i zamknęło go.
BLIPPY
Kolejną usługą, która nigdy nie została zgłoszona, był Blippy. Pomysł polegał na tym, że posiadacze kart będą mogli dzielić się swoimi zakupami z innymi. Aby zacząć, trzeba było zarejestrować się w serwisie, podać dane karty kredytowej, po czym informacje te były automatycznie "łączone" z kontem na Twitterze. Gdy tylko użytkownik dokona zakupu lub wyda na coś pieniądze, na stronie Twittera automatycznie pojawia się informacja o tym fakcie. To w zasadzie wszystko.
Projekt Blippy został uruchomiony w 2009 roku i do tej pory zebrał 12,8 mln dolarów, a ponad 100 000 mln użytkowników zdążyło założyć konto. Serwis był jednak zamknięty. Wszystko dlatego, że użytkownicy Blippy mieli problemy z kartami kredytowymi, ich dane wyciekły do Merezha, a firma musiała zawiesić działalność. W 2013 r. kierownictwo Blippy sprzedało projekt innym firmom, a następnie usługa nie była już dostępna.
GOOGLE FIBER.
Ówczesna duża korporacja postanowiła wprowadzić nowość - kablowy, szerokopasmowy Internet. Początek był bardzo udany: w 2012 r. powstała już infrastruktura sieciowa i oficjalnie ogłoszono plany taryfowe dla użytkowników.
Po wdrożeniu projektu w kilku amerykańskich miastach - Kansas City, Missouri i innych - jego rozwój został wstrzymany. Nie wiadomo, z jakiego powodu. Później zarząd firmy powiedział, że Google Fiber nie będzie już rozwijać. Jak tłumaczą przedstawiciele koncernu, projekt nie jest w pełni zamknięty, ale będzie działał w tych miastach, w których został z powodzeniem uruchomiony. Od tego czasu, nie było więcej wiadomości o Google Fiber.
AEREO
Fascynującym pomysłem, który może wywołać prawdziwą rewolucję w świecie telewizji jest projekt Aereo. Start-up Chet Kanojia opracował pierwszą na świecie technologię, dzięki której użytkownicy mogli oglądać wszystkie kanały telewizyjne i audycje za darmo na swoich mobilnych gadżetach za pośrednictwem Internetu. Technologia Aereo obejmowała małe anteny, które odbierały sygnał i nagrywały go na twardym dysku komputera lub w pamięci telefonu.
Usługa Aereo została uruchomiona w 2013 roku i od razu wywołała masę niezadowolonych komentarzy i skarg ze strony nadawców, a Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych orzekł, że usługa narusza prawa autorskie. Ponadto, wybór kanałów na Aereo był bardzo ograniczony. Wszystkie te wydarzenia miały negatywny wpływ na projekt, w wyniku czego w 2014 roku spółka ogłosiła upadłość.
PEBBLE
Smartwatche Pebble nie były w stanie utrzymać swojej pozycji na rynku. W 2013 roku na znanej platformie crowdfundingowej Kickstarter rozpoczęto zbiórkę pieniędzy na produkcję pierwszego modelu Pebble. Kampania zakończyła się sukcesem - zebrano ponad 10 milionów dolarów. Wynik ten zachęcił jednak innych producentów do wzięcia udziału w konkursie. Wysoko postawione marki, takie jak Samsung i Apple uruchomił swój własny wariant smartfona, a oni okazali się być bardziej popularne i udane. Ocena i popularność zegarka Pebble gwałtownie spadła. Pod koniec roku firma została wykupiona przez Fitbit Corporation.