Google+ Podsumowanie 2014: RPG Nadzieja Roku | Gry-Fabularne.pl
Pages Navigation Menu

Podsumowanie 2014: RPG Nadzieja Roku

Do podsumowania roku 2014 w branży i środowisku miłośników gier fabularnych poprosiliśmy wydawców, twórców, blogerów i redaktorów serwisów, zarówno z Polski, jak i z zagranicy.

Całość została podzielona na trzy części. W pierwszej (RPG Wydarzenie Roku) mogliście przeczytać o najważniejszych wydarzeniach erpegowych minionego roku, w drugiej (RPG Rozczarowanie Roku) o wydarzeniach najbardziej rozczarowujących.

Dziś prezentujemy część trzecią, ostatnią (RPG Nadzieja Roku), poświęconą nadziejom oraz oczekiwaniom twórców, wydawców i fanów gier fabularnych na 2015 rok.

 

Michał “Baniak” Bańka

Wideobloger (Baniak Baniaka), red. nacz. polskiej edycji „Dark Heresy 2”

A mogę o sobie? Mogę? Tak? To dobrze, bo mam nawet dwie.

Po pierwsze, mam nadzieję, że dobiję do dwóch tysięcy subów na moim kanale i nie stracę zapału do wspierania polskich miłośników RPG.

A po drugie, że “Dark Heresy” spełni oczekiwania polskiej publiczności, gdyż to jest rzecz, która spędza mi sen z powiek. Jestem częścią erpegowego społeczeństwa i wiem, jak wysokie są nasze wymagania. Mam nadzieję, że im sprostam redagując drugą edycję DH.

Emily Care Boss

Twórczyni (“Breaking the Ice”, “Under My Skin”)

My hope for 2015 is that positive trends promoting diversity and justice in the gaming world continue to grow. I see signs of this with communities like AlterConf  and Metatopia. AlterConf is a series of talks organized by game developer Ashe Dryden. The talks are being given all over the US, focusing diversity in tech and gaming industries. It’s a high-quality program that showcases input from voices marginalized elsewhere. Metatopia, held in New Jersey, USA, is an annual convention held with the express purpose of supporting the process of designing and refining role playing games. It encompasses tabletop role play, larp and board games as well. Encouraging accessibility of games and grappling with obstacles to diversity in the gaming community are focussed on and are well-represented topics at panels and seminars.  May we all find ways to help break down barriers and allow everyone to enjoy the games they love in peace. And help designers of many walks of life make more for us all to enjoy.


Mam nadzieję, że w 2015 roku pozytywne trendy promujące różnorodność i sprawiedliwość w świecie gier nadal będą na fali wznoszącej. Dobre prognozy widzę w takich społecznościach jak AlterConf oraz Metatopia. AlterConf to seria konferencji organizowanych przez wydawcę gier Ashe’a Drydena. Odbywają się po całych Stanach Zjednoczonych i koncentrują się na kwestiach różnorodności w branżach technologicznej i growej. To wysokiej jakości projekt, z naciskiem na przedstawienie głosów osób marginalizowanych w innych miejscach. Metatopia, odbywająca się w New Jersey w USA, to coroczny konwent, którego głównym celem jest wsparcie procesów projektowania i udoskonalania gier fabularnych, a także gier planszowych i larpów. Na seminariach i panelach poruszane są kwestie zwiększania dostępności i przystępności gier, a także barier przed większą różnorodnością w społeczności grających. Mam nadzieję, że znajdziemy sposoby na pokonanie wszelkich przeszkód na drodze do tego, by wszyscy mogli w spokoju cieszyć się z gier, które kochają, a także na pomoc różnym projektantom w tworzeniu nowych rzeczy, którymi wszyscy będziemy się radować.

Tomasz „Sting” Chmielik

Red. nacz. „Magii i Miecz” i „Rebel Times”

Nadzieją roku 2015 jest dla mnie zbiórka na polskie wydanie „Przebudzenia Ziemi”. Jeśli wypali, na rynku pojawi się następny duży erpeg. To zaś pozwala mieć nadzieję na kolejne. Kto wie? Może polskie wydania „Numenery”, „Mutant Chronicles” lub „The One Ring” będą wtedy realnymi opcjami? Czas pokaże.

Maciej „Aureus” Gajzlerowicz

Twórca („Wiatyk”)

Gdy widzę, jak wiele projektów powstaje w obrębie Manufaktury Gier Fabularnych oraz o jak wielu grach słychać na Facebooku (zarówno w luźnych deklaracjach, jak i przy licznie zakładanych fanpage’ach), nabieram wielu pozytywnych emocji. Nie sądzę, by “Earthdawn” czy “Dark Heresy 2” miały się zakończyć spektakularnym sukcesem, ale te wszystkie małe systemy, almanachy, tłumaczenia (rozpocząły się przecież prace nad “Eclipse Phase” i “Dungeon World”!) pokazują, że jest wciąż potrzeba i chęć, by zrobić coś wielkiego. Mam nadzieję, że przez cały ten rok będę mógł zaczytywać się w “Spotkaniach Losowych” i “Magii i Mieczu”. Wszystko to zakrapiane coraz to nowymi, ciekawymi publikacjami blogowymi. Czego chcieć więcej?

Aaron T. Huss

Redaktor naczelny serwisu Roleplayers Chronicle, wydawca (Mystical Throne Entertainment)

Hands down, Modiphius Entertainment. Why? Just look at the projects they’ve taken on in the past year and what they have planned for 2015. Instead of bringing you the vanilla products with different colored sprinkles, they’re bringing original settings to the RPG industry, revitalizing popular settings from the past, and mashing the world of tabletop gaming outlets in the hopes of cross-pollinating them (think Dust and Infinity).

I interviewed Chris Birch of Modiphius Entertainment at Gen Con in 2013 and he definitely has an excellent focus on invigorating the RPG industry and appears to truly enjoy what he does. I really like the way he views this industry and he absolutely refuses to settle with the norm. I can honestly say that right now, Modiphius probably has the most interesting catalog in the industry!


Bez dwóch zdań, Modiphius Entertainment. Dlaczego? Tylko popatrzcie na projekty, za które się wzięli w zeszłym roku i co szykują na rok 2015. Zamiast podawać te same lody, ale z inną posypką, dostarczają na rynek RPG oryginalnych settingów, wskrzeszają settingi popularne w przeszłości, i mieszają różne gatunki gier z nadzieją na ich wzajemny na siebie wpływ (pomyślcie o „DUST” i „Infinity”).

W 2013 roku na konwencie Gen Con przeprowadziłem z Chrisem Birchem wywiad i mogę powiedzieć, że Chris jest mocno zaangażowany w ożywienie rynku RPG i wydaje się, że sprawia mu to sporą przyjemność. Bardzo mi się podoba, jak postrzega branżę i nie chce dostosowywać się do utartych schematów i norm. Mogę szczerze powiedzieć, że tej chwili Modiphius ma prawdopodobnie najbardziej interesującą ofertę w całej branży!

Kordian “Sil” Krawczyk

Bloger (grynarracyjne.pl), twórca (“Woje Miodomiła”)

Że nam się wszystkim będzie darzyło: zapowiadane blockbustery odniosą sukces, wyjdą nowe solidne i ciekawe gry autorskie, a opowieściogry i inne takie zaczną stawać się pełnoprawnym gatunkiem gier towarzyskich.

Kayra Keri Küpçü

Red. nacz. serwisu FRPnet, sędzia ENnies 2014 i 2015

I hope that more new systems will come. I am also waiting for „Planescape” for „D&D 5th Edition”. I hope it will return. :) And hope that, after „Numenera Boxed Set’s” great funding, we can see more boxed sets.


Mam nadzieję, że pojawi się więcej nowych systemów. Czekam także na „Planescape” dla piątej edycji „Dungeons & Dragons”. Mam nadzieję, że ten setting powróci. Mam też nadzieję, że po wielkim sukcesie zestawu pudełkowego „Numenery” zobaczymy więcej tego typu zestawów.

Piotr “Ramel” Koryś

Wydawca (Wydawnictwo GRAmel, Fajne RPG)

Nadzieja? Fajnie by było, jakby udało się jednak zebrać na “Earthdawn 4ed”. Pokazaliśmy mniej więcej ile jest potrzebne, żeby wydać na rynek takiego erpega. Jeżeli się uda, to mamy w planach inne. Jeżeli nie? No cóż, skupimy się na “Wolsungu”, “Adventurers!” i “Savage Worlds”.

Katarzyna Kuczyńska

Wydawczyni (Wydawnictwo Menhir), twórczyni (“Poza Czasem”, “Armie Apokalipsy”)

Mam nadzieję, że uda nam się zrealizować w tym roku wszystkie plany wydawnicze, które sobie założyliśmy, czyli przede wszystkim dodatek „Psalmy Piekieł” do „Armii Apokalipsy” oraz „Monsterhearts”, które powoli kończymy przekładać na język polski.

Marcin Kuczyński

Wydawca (Wydawnictwo Menhir), twórca (“Poza Czasem”, “Armie Apokalipsy”)

Nie ma chyba żadnego wydarzenia, na które czekałbym z zapartym tchem w zbliżającym się roku. Nie zrozumcie mnie źle, nie chodzi o to, że nie dzieje się nic ciekawego, wręcz przeciwnie – w Polsce szykują się premiery dwóch mainstreamowych zachodnich systemów i ukaże się kilka rodzimych produkcji (Hej, „Dwory Końca Świata”, o Was między innymi mówię!), mamy ileśtam ciekawych zapowiedzi zagranicznych. Tylko, że z żadną z tych inicjatyw nie wiążę jakichś nadziei, ufam, że będzie ok (albo i lepiej), wspieram lub zamierzam je wesprzeć w najbliższym czasie finansowo i chętnie je przeczytam.

Nadzieja… Mam nadzieję, że w tym roku (tak samo jak w poprzednich latach) trafię na podręcznik albo tekst związany z naszym hobby, który otworzy mi oczy na coś nowego, pokaże inne, fantastyczne podejście do grania w RPG, zarazi entuzjazmem albo sprawi, że uderzę się w czoło z okrzykiem Dlaczego sam na to nie wpadłem?!. Co roku kolejne systemy i artykuły przekonują mnie, że najcudowniejsze w naszym hobby jest to, jak non stop kreatywnie się rozwija. Że nie bawimy się cały czas przy pomocy tego samego zestawu coraz bardziej ogranych narzędzi, tylko ciągle tworzymy kolejne. Że nie musimy czekać aż jakaś wielka firma wypuści kolejną edycję zasad, figurkę czy cokolwiek. Powstaje masa systemów, prowadzący i gracze wymyślają kolejne triki i techniki gry – RPGowy świat nieustannie się rozwija i dlatego nigdy nie może się znudzić. Dlatego właśnie moje nadzieje wiążę z autorami, blogerami, redaktorami i każdym, kto w jakikolwiek sposób dorzuca swoją cegiełkę do naszego wspólnego hobby. Obyście wszyscy pisali, tworzyli i organizowali jak najwięcej!

Sarah Lyon

Wydawczyni (Three Sages Games), twórczyni

My hope is that John Wick’s Galaxy XXX project does well. I’m a big fan of the space opera genre, and the idea of having an adult-themed game appeals to me.


Mam nadzieję, że projekt „Galaxy XXX” Johna Wicka odniesie sukces. Jestem wielką fanką konwencji space opera i podoba mi się pomysł takiej gry skierowanej do dorosłego odbiorcy.

Avery Alder Mcdaldno

Twórczyni (Buried Without Ceremony, Patreon), organizatorka konkursu Game Chef 2013 i 2014

I hope that in 2015, tools like Patreon and initiatives like Different Play continue to offer more ways for people to support new designers. I want to see new designers get the support and resources they need to make something new and help change what roleplaying games look like.

I also hope that tabletop games will see more personal and critical writing about the medium. Video games journalism includes cool projects like Zeal and Soft Chambers. I want to see projects like that emerging in my community.


Mam nadzieję, że w 2015 roku narzędzia takie jak Patreon czy inicjatywy podobne do Different Play nadal oferować będą dodatkowe możliwości wsparcia nowych projektantów. Chciałabym, by nowi twórcy otrzymali wsparcie i środki potrzebne do tworzenia nowych rzeczy i zmiany tego, jak wyglądają gry fabularne.

Mam także nadzieję, że zobaczę więcej osobistych i krytycznych tekstów na temat o grach fabularnych jako medium. W dziennikarstwie gier wideo znajdziemy tak fajne projekty jak Zeal i Soft Chambers. Chciałabym, by także moje środowisko doczekało się podobnych projektów.

Jason Morningstar

Twórca („Fiasco”, „Durance”, „Grey Ranks”)

I am excited to see a spirit of inquiry informing discussions among and across wide varieties of people. Certainly diversity is part of this – more women, more and varied ethnicities and creeds, more international voices – but it is also something that is happening within the existing game design community. I am hopeful that there will be more cross-pollination and new discoveries in 2015 than ever before, and I doubt I will be disappointed. It is probably the best time in history to be a game designer. New ideas are popping up from unexpected corners, video games and tabletop are influencing each other, and funding and publishing has never been easier.


Bardzo się cieszę widząc jak wielu rozmaitych ludzi toczy interesujące i owocne dyskusje. Częścią tego jest oczywiście różnorodność – więcej kobiet, więcej osób o różnej narodowości i wyznaniu, więcej głosów z całego świata – ale to także coś, co dzieje się w już istniejącym środowisku twórców gier. Mam nadzieję, że w 2015 roku będzie więcej niż kiedykolwiek inspiracji i nowych pomysłów pojawiających się przez interakcję między różnymi środowiskami, i wątpię bym się zawiódł. Nowe idee wyłaniają się z niespodziewanych miejsc, gry wideo i gry tradycyjne wzajemnie na siebie wpływają, a znalezienie funduszy na publikacje i ich wydawanie nigdy nie były łatwiejsze.

Szymon „Noobirus” Piecha

Bloger (Jaskinia Noobirusa), twórca, tłumacz (“Dungeonslayers”, „Kurai Jikan”, „Schoolgirl  RPG”)

Skoro wczeœśniej wspomniałem o “Dark Heresy” – mam nadzieję, że premiera przebiegnie bez żadnych zgrzytów. Lubię œświat 40k i w piwnicy właśœnie buduję bombę do Exterminatus, na wypadek, gdyby mnie Baniak zawiódł.

A tak na serio, to oby więcej takich premier było i oby więcej wydawnictw odważyło się u nas w ten sposób w przyszłośœci zaryzykować.

Andrzej Rylski

Twórca („Diadem”)

Skoro można co nieco pomarzyć… niech będzie to papierowy “Wiedźmin RPG” wydany przez CD Projekt RED, piękny kolorowy album pełen wyrenderowanych w najwyższej jakości scen i postaci z gier wideo “Wiedźmin 2” i “Wiedźmin 3”, na prostej, dynamicznej mechanice, drobiazgowo opisujący świat Sapkowskiego i dający  szerokie spektrum możliwości przy tworzeniu postaci. Bardzo długo czekaliśmy na coś takiego i mam nadzieję, że w roku 2015 usłyszymy zapowiedź takiego produktu.

Maciej “lucek” Sabat

Tłumacz, współtwórca („Wolsung”), zastępca red. nacz. „Magii i Miecz”, organizator i uczestnik konwentów

“Earthdawn” – liczę, że dziesiątki emerytowanych fanów wrócą do grania, bo tytuł z ich młodości pojawi się znów na rynku. Niestety, nie na półkach księgarń, ale trzeba wierzyć w moc poczty pantoflowej, marketingu szeptanego i odrobinę szczęścia. A czemu nie w księgarniach i empikach? Tłumaczone było już parę razy. Nikogo z branży nie stać na takie marże, terminy i nakłady. A oprócz “Earthdawna”, propozycja dla starszych nastolatków – “Void Dancers” od Michała Selke. Podobno w końcu się ukaże – pierwsze porządne SF spod słowiańskich strzech.

Zak Smith

Twórca („Vornheim: The Complete City Kit”), bloger (Playing D&D With Porn Stars), konsultant przy piątej edycji „Dungeons & Dragons”

I hope the people I previously mentioned get therapy.


Mam nadzieję, że wspomnieni wcześniej przeze mnie ludzie udadzą się na terapię.

Aleksandra Sontowska

Blogerka (nakedfemalegiant.pl), redaktorka („Apocalypse World”, „Deadlands: Reloaded”, „Psy w winnicy”, „S/Lay w/Me”), tłumaczka („Afraid”)

Trudno się mówi o oczekiwaniach na przyszłość w epoce Kickstartera. Większość gier, których mogłabym oczekiwać od roku 2015, zamówiłam w zeszłym roku, dostałam preview podręcznika – to nie jest dla mnie nowość czy niespodzianka, a będą to gry roku 2015. Typowym przykładem jest „Clay that Woke”, gra o minotaurach Paula Czege, na którą zbiórka rozpoczęła się w lutym 2014 roku, wersję elektroniczną dostałam w listopadzie, a druk został zakończony pod koniec grudnia.

Rzeczy, na które warto zwrócić uwagę:

  • “Clay that Woke” Paula Czege – minotaury w starożytnym i popadającym w ruinę mieście Degrengolada otoczonym dżunglą. Milczenie jako filozofia: bądź odważny, postępuj mądrze, nie nazywaj kobiet po imieniu, nie wyrażaj swoich emocji. Inspirujący setting, postacie z klasy niższej, mechanika oparta na losowaniu żetonów, niezwykłe ilustracje.
  • “Night Witches” Jasona Morningstara – gra o rosyjskich lotniczkach podczas II Wojny Światowej.
  • “World Wide Wrestling” Nathana D. Paoletty – kompletnie nie znam się na wrestlingu, ani trochę, ale ta gra wygląda zajebiście!

Obie ostatnie gry na silniku AW. Zastanawiam się, jak długo jeszcze potrwa boom na tę mechanikę.

Do tego wszystkiego polecam śledzenie Vincenta Bakera, który ma na warsztacie dwie nowe gry: “Apocalypse World: Dark Ages” oraz “Freebooting Venus”. Liczę, że w tym roku będzie okazja którąś zobaczyć – i będzie to dobre.

Phil Vecchione

Bloger (Gnome Stew), twórca (Engine Publishing)

My hope for this year is that 2015 be another year of growth in our hobby. In 2014, we saw a proliferation of first-time and young game designers utilize Kickstarter to launch new games. Never has there been a time in RPG’s where there have been so many diverse games to play. 2014 we also saw GenCon explode into record attendance numbers cresting over 56,000 people. My hope is that this trend continues and that more people enter the hobby with the release of „Dungeons & Dragons 5th Edition”, and through cross over with the Board Game industry, which is also growing rapidly.


Mam nadzieję, że rok 2015 będzie kolejnym rokiem wzrostów w naszym hobby. W 2014 widzieliśmy coraz więcej debiutantów i młodych twórców korzystających z Kickstartera, by wydać nowe gry. Nigdy jeszcze w historii gier fabularnych nie było tylu różnych gier do grania. Ponadto w 2014 roku konwent Gen Con odnotował rekordową frekwencję, wynoszącą ponad 56 000 osób.  Mam nadzieję, że ten trend się utrzyma, i wraz z premierą piątej edycji „Dungeons & Dragons”, oraz coraz częstszym związkom z branżą gier planszowych, jeszcze więcej osób zacznie interesować się naszym hobby.

Adam Waśkiewicz

Koordynator działu RPG w serwisie Poltergeist

Końcówka minionego roku przyniosła zapowiedzi, które nie mogą nie cieszyć, wnosząc powiew świeżości w nieco zatęchłą atmosferę polskiego erepgowego bazarku (bo o rynku trudno mówić). Jeśli zostaną spełnione, nadchodzące miesiące dadzą nam dwa duże systemy, które z jednej strony nowościami są także na rynku światowym, a jednocześnie odwołują się do marek od lat doskonale znanych polskim erpegowcom. Czwarta edycja „Earthdawna” i druga edycja „Dark Heresy” to tytuły, które jeszcze kilka miesięcy temu w polskiej wersji językowej trudno było traktować inaczej niż w kategorii „marzenie ściętej głowy” – tymczasem szanse na ich wydanie są więcej niż poważne, a emocje, jakie wzbudzają kolejne informacje ich dotyczące tylko dobrze świadczą o wzbudzanym przez nie zainteresowaniu.

Z pozycji na rynku bardziej światowym niż nasz lokalny zaścianek, sporo obiecuję sobie po nowej edycji „Kronik Mutantów”. Mimo że systemowa beta wzbudza pewne zastrzeżenia, to goście z Modiphiusa linią „Achtung! Cthulhu” pokazali, że wiedzą, jak wydawać erpegi, a sukces kickstarterowej zbiórki na odnowione Kroniki zapowiada naprawdę solidną dawkę systemowych materiałów.

Sławomir “Zuhar” Wrzesień

Bloger (SIX), tłumacz (“Fate Accelerated Edition PL”)

Nadzieja? Ta umiera ostatnia. Evil Hat Productions ma na ten rok kilka interesujących zapowiedzi, a apokaliptyczny czteropak „The End of the World” od FFG wygląda dość interesująco, to jednak za mało, żebym wiązał z rokiem 2015 jakieś szczególne nadzieje. Spodziewam się raczej kolejnych odświeżanych staroci z nową mechaniką Fate Core, spektakularnych opóźnień i szumnych zapowiedzi. Nadzieję mam tylko na to, że nie okażę się w kolejnym podsumowaniu najczęściej wymienianą osobą przy okazji rozczarowań. Pozostaje trzymać kciuki i robić co się da.

Jakub Zapała

Twórca („Dziedzictwo Imperium”, „Dwory Końca Świata”)

Ileż to ja mam nadziei na 2015 rok! Ale może znowu spróbuję wybrać kategorię ogólną.

Mam nadzieję, że w tym roku cała ta bańka crowdfundingowa nie pęknie. Za granicą interesy są już rozkręcone, ale widzę wiele świetnych inicjatyw w Polsce, które mogą paść, jeżeli system się zapcha. Indie od Fajnych RPG, “Diadem” czy moje “Dwory Końca Świata” – wszystko to może się rozwinąć w bardzo fajne linie, jeśli tylko zbiórki będą się udawały. Dlatego tak boję się “Earthdawna”. W sumie to fajna gra, ale widzę tu dwa zagrożenia. Jeżeli akcja się uda, to wraz z przedsprzedażą “Dark Heresy 2” może wycisnąć ostatnie poty z portfeli polskich RPGowców. Nie wiadomo, czy będą środki na kolejne zbiórki. Jeśli zaś padnie, może u nas złamać zaufanie do tych projektów. Wtedy zaś jedyną nadzieją pozostaną wydawcy inwestujący w swoje systemy, jak Copernicus czy Menhir. Tak źle i tak niedobrze. Mam nadzieję, ze to tylko czarnowidztwo i wszystko się skończy dobrze. Jest tyle fajnych rzeczy, które ma przynieść ten rok!

Redakcja i współpracownicy serwisu

 

Nikola Adamus

Blogerka (Szpon Playing Games), redaktorka (“Spotkania Losowe”, Gry-Fabularne.pl)

Mam nadzieję, że jednemu z większych fińskich wydawnictw, Ironspine, w końcu uda się wejść na rynek międzynarodowy ze swoimi grami. Ironspine wydało kilka naprawdę interesujących tytułów (m.in. „Heimot” w klimatach „Hyperiona” oraz „Astraterra” będąca rodzinnym RPG) i chociaż może nie wstrząsną rynkiem, to na pewno mogą interesującymi pozycjami oferującymi nietuzinkowe rozwiązania.

Jakub “Arathi” Nowosad

Sędzia ENnies 2013, 2014 i 2015; redaktor serwisu Gry-Fabularne.pl

Liczę, że Modiphius stanie się czarnym koniem rynku RPG. W planach mają „Infinity RPG”, „DUST Adventures”, „Mutant: Year Zero”, „Mutant Chronicles” i sporo materiałów do „Achtung! Cthulhu” (w tym film i gry planszowe). Znając Chrisa Bircha jestem pewien, że na tym nie poprzestaną. Mam nadzieję też, że „Wolsung” odżyje –  i zobaczę np. dodatek o Wielkiej Wojnie.

Andrzej “Enc” Stój

Twórca (“Nemezis”, “Droga ku chwale”, „Graj fair”)

Copernicus i Portal.

„Graj fair” może okazać się jednorazowym testem rynku RPG. Portal Games może nie wydać kolejnych gier z kilku powodów: kiepskiej sprzedaży, braku czasu, braku materiałów… Trzymam jednak kciuki, by Trzewik & S-ka znaleźli nieco zasobów na publikowanie trzech, czterech podręczników rocznie. Prywatnie trzymam kciuki za reaktywację linii „Neuroshimy” (albo nową edycję). Jakiś czas temu w vlogu Ignacy wspominał, że dwa inne almanachy są rozgrzebane – może i one pojawiłyby się w 2015 roku?

Copernicus zdobył olbrzymi kredyt zaufania deklarując zdobycie licencji na drugą edycję „Dark Heresy”. Ten kredyt topnieje co prawda po merytorycznych inaczej filmikach i to już ostatnia przedsprzedaż!, ale zostało go i tak sporo. Mam nadzieję, że fani WH40k poczekają te cztery miesiące na podręcznik. Chciałbym, by DH2 było tak fajnie prowadzoną linią, jak WFRP 2. Co tu dużo pisać, trzymam kciuki za RPG w Copernicusie.

Redakcja tekstu:


Wojciech "Sethariel" Żółtański

Tłumaczenie:


Wojciech "Sethariel" Żółtański

Autor:


Wojciech "Sethariel" Żółtański (2046 Posts)

Kieruje działaniami całego serwisu Gry-Fabularne.pl, odpowiada za jego kształt i zawartość. Mistrz gry, niespełniony nauczyciel i tłumacz, handlowiec, mąż. Gry fabularne nie przestają go fascynować, nawet "Earthdawn: Przebudzenie Ziemi" – system od którego zaczynał i na którym zjadł zęby, łącznie z administrowaniem przez wiele lat strony fanowskiej i forum.



Dowiedz się więcej:


Dark Heresy

Gra fabularna osadzona w uniwersum "Warhammera 40 000", w której gracze wcielają się w akolitów służących Inkwizycji, walczących z nieprawością, grzechem i herezją w świecie przyszłości.

Dungeons & Dragons

Prekursorska gra autorstwa Gary'ego Gygaxa i Dave'a Arnesona, po raz pierwszy opublikowana w 1974 roku (tzw. OD&D), kontynuowana przez wersje "Basic" (1977-1996) i "Advanced" (1977-1999), a od kilkunastu lat - tzw. "d20" (D&D 3e, 4e oraz najnowsze 5e, a także nieoficjalnie m.in. "Pathfinder RPG"). Postaci w grze opisywane są za pomocą sześciu współczynników (m.in. Siła, Inteligencja i Charyzma) oraz klasy i poziomu doświadczenia. W Polsce ukazały się: "Advanced Dungeons & Dragons 2e" (TM-Semic 1995-1996) oraz "Dungeons & Dragons 3e", "D&D wer. 3.5" i "Dungeons & Dragons 4e" (ISA 2002-2011).

Earthdawn

Gra fabularna w konwencji heroic fantasy, osadzona w świecie pełnym niezwykłych przygód, wszechobecnej magii i przerażających niebezpieczeństw. Oryginalnie wydana w 1993 roku przez wydawnictwo FASA, w 1998 roku doczekała się polskiego tłumaczenia za sprawą wydawnictwa MAG. Gracze wcielają się w adeptów, ponadprzeciętne jednostki, które dzięki możliwości korzystania z magicznej energii, zdolne są do dokonywania wielkich czynów. Mechanika, silnie powiązana ze światem gry, wykorzystuje System Stopni, w którym danemu stopniowi testowanej cechy/zdolności/umiejętności przyporządkowany jest odpowiedni zestaw kości (w skład których wchodzą kości od k4 do k20).

Kickstarter

Platforma finansowania społecznościowego, za pośrednictwem której twórcy mogą zbierać fundusze na realizację swoich projektów. Dzięki takiemu finansowaniu udało się dotychczas wydać takie gry fabularne jak "Numenera", "Technoir" czy "Deadlands Noir", a także wiele innych gier niezależnych.

Modiphius

Brytyjskie wydawnictwo założone przez Chrisa Bircha, twórcę nominowanych do ENnie Awards settingów "Starblazer Adventures" oraz "Legends of Anglerre". Wydawca między innymi "Achtung! Cthulhu" oraz "Mutant: Year Zero".

Void Dancers

Polska gra fabularna z gatunku science-fiction thriller z elementami biopunku. Postacie graczy zmierzą się z brutalną, zdehumanizowaną codziennością XXIV wieku, w której coraz bardziej rozproszona w kosmosie ludzkość stara się podźwignąć z wyniszczających konfliktów korporacyjnych i przetrwać w zimnowojennej rzeczywistości. Jest to era kolonizacji innych układów planetarnych, a także czas matactw, walk o władzę, ciemnych interesów i intryg. W świecie w którym dominuje chciwość i bezwzględność, niemodna lojalność stała się poszukiwanym unikatem.