Google+ Recenzje | Gry-Fabularne.pl
Pages Navigation Menu

„Masks: 1,000 Memorable NPCs for Any Roleplaying Game” – kuchenne przybory od krasnalich kucharzy

Posted by on Sie 14, 2014 in Publicystyka | 0 comments

Gnome Stew to jeden z bardziej rozpoznawalnych anglojęzycznych blogów poświęconych grom fabularnym. Autorzy potrawki z krasnali od ponad pięciu lat skupiają się na poradach dotyczących prowadzenia RPG i zdołali zgromadzić pokaźne kompendium wiedzy oraz użytecznych sztuczek. W 2010 roku awansowali na kolejny poziom i za pomocą wydawnictwa Engine Publishing wydali „Eurekę”, zbiór 501 wątków fabularnych. Rok później ukazał się „Masks”, zbiór tysiąca bohaterów niezależnych. Do dzisiaj pod szyldem Gnome Stew wydano już pięć książek.

Read More

„Fate Core System” – system ostateczny?

Posted by on Mar 26, 2014 in Publicystyka | 11 komentarzy

Kickstarterowa zbiórka Evil Hat Productions na podręcznik „Fate Core” zakończyła się niebywałym powodzeniem. Cel udało się przebić o 14446 procent i sukces ten wydaje się zasłużony. Książka dotarła do mnie w lipcu w nienaruszonym stanie, a oczekiwanie umilały pojawiające się od czasu do czasu różne pliki z zajawkami dodatkowych zasad oraz scenariuszy mających pojawić się w niedalekiej przyszłości. Pozostało tylko odpowiedzieć na pytanie, czy warto było czekać.

Read More

„Part-Time Gods” – bogowie na umowę zlecenie

Posted by on Lut 18, 2014 in Publicystyka | 0 comments

Podobno nie powinno się oceniać książki po okładce, lecz w przypadku „Part-time Gods”, gry fabularnej od Third Eye Games, jest to jak najbardziej uzasadnione. Z tym systemem jest jak ze zdobiącą go okładkową ilustracją – niby autor wiedział, co robi i miał odpowiednie umiejętności, jednak rezultat okazał się mało estetyczny. Do tego w grze wcielamy się w bogów – potężne istoty wędrujące po podobnym do naszego świecie, zamieszkałym przez nieświadomych boskiej obecności ludzi.

Read More

„Itras By” – norweskie dziwactwa

Posted by on Gru 20, 2013 in Publicystyka | 0 comments

„Itras By” to norweski tytuł indie RPG stworzony przez dwójkę młodych dżentelmenów, Martina Gudmunsena i Ole Giævera. Gra jest w Norwegii dość znana, a jej premiera w 2008 roku została uświetniona przez organizatorów Arconu, którzy uczynili „Itras By” motywem przewodnim tego norweskiego festiwalu gier z prawie trzydziestoletnią tradycją. Natomiast w grudniu 2012 roku wydawnictwo Vagrant Workshop wydało angielską wersję gry, ciepło przyjętą przez anglojęzyczną krytykę.

Read More

„Mermaid Adventures” – kto chce zostać syrenką?

Posted by on Gru 7, 2013 in Publicystyka | 0 comments

Syreny, poza jasnymi skojarzeniami baśniowymi czy mitologicznymi, przywodzą na myśl bon mot, który usłyszałem niegdyś od ojca: Pół-kobieta, pół-ryba. Ani to zjeść, ani… Nie pojawiały się na moich sesjach, nie fascynowały, a do „Małej Syrenki” podchodziłem niczym pies do jeża - wyjątkowo ostrożne i neutralne. Tym bardziej się dziwię, że spoglądam teraz na kolorową okładkę ozdobioną bezpretensjonalnymi grafikami rodem z animacji dla najmłodszych. Niewielka, stustronicowa książeczka w amerykańskim formacie STMT (zbliżony do naszego A5), wydana przez Third Eye Games, nosi tytuł „Mermaid Adventures. An RPG Undersea Fun!” i jest jednym z przedstawicieli gier fabularnych skierowanych do dzieci. Już wprowadzające opowiadanie jasno wskazuje odbiorców, czyniąc bohaterem dziesięciolatka. Blurb co prawda stwierdza, że gra skierowana jest do graczy w różnym wieku, ale wystarczy zapoznać się z nią, by stwierdzić, w jakim stopniu jest to prawdą.

Read More

„Pathfinder RPG Core Rulebook” – „D&D” w nowym opakowaniu

Posted by on Gru 5, 2013 in Publicystyka | 0 comments

Według Internal Correspondence najlepiej sprzedającą się grą fabularną w IV kwartale 2011 roku był „Pathfinder”, bijąc „Dungeons & Dragons”, systemy z uniwersum „Warhammera 40 000” i inne znane tytuły. Historia tej gry rozpoczęła się, gdy Wizards of the Coast, firma odpowiedzialna za „D&D”, zapowiedziała publikację czwartej odsłony najstarszego systemu RPG. Ludzie z Paizo, wydającego m.in. „Dungeon” oraz „Dragon”, dwa magazyny poświęcone właśnie „D&D”, zdecydowali się odciąć od 4. edycji właśnie na rzecz „Pathfindera”. Zasady systemu zostały udostępnione za darmo w ramach otwartych betatestów (które co prawda nie zaowocowały większymi poprawkami mechaniki, jednak narobiły sporo szumu wokół tytułu). Opublikowany w 2009 roku „Pathfinder Roleplaying Game: Core Rulebook”, z przepięknymi grafikami ilustratorów znanych z „D&D”, był praktycznie skazany na sukces. Złośliwi twierdzą, że popularność systemu jest wyłącznie zasługą świetnego marketingu, sam produkt to wierna kopia „D&D”, a Paizo żeruje na fanach...

Read More

„Apocalypse World” – nie ma status quo w RPG

Posted by on Wrz 23, 2013 in Publicystyka | 3 komentarze

„Apocalypse World” jest grą fabularną Vincenta Bakera. (Tak, nazwisko tego projektanta RPG powinno wam coś mówić i jeżeli tak nie jest, koniecznie nadróbcie zaległości). Grę wydała po polsku ekipa z Argent Mark Games, a premierę na tegorocznym konwencie fantastyki Polcon poprzedziła udana akcja na Polakpotrafi.pl, polskim odpowiedniku Kickstartera. Trudno się temu dziwić, gdyż gra o ludziach żyjących po Apokalipsie doczekała się rzeszy fanów i co najmniej kilku dopracowanych hacków – przeróbek zmieniających realia świata lub zasady. Od kilku tygodni takie modyfikacje można pisać także po polsku i jestem przekonany, że pierwszych efektów możemy spodziewać się już niedługo. Bez wątpienia najpopularniejszym hackiem „Apocalypse World” jest projekt przystosowujący jej mechanikę do konwencji fantasy – mam oczywiście na myśli „Dungeon World”, której recenzja mojego autorstwa ukazała się jakiś czas temu w serwisie gry-fabularne.pl. Taka kolejność publikacji tekstów jest zamierzona: podstawowe słownictwo związane z „Apocalypse World” już się pojawiło i dzięki temu łatwiej będzie wam zrozumieć niniejszy tekst.

Read More

„Dungeon World” – stara szkoła i nowoczesna mechanika

Posted by on Sie 27, 2013 in Publicystyka | 2 komentarze

„Dungeon World” jest grą fabularną łączącą w sobie pozorne sprzeczności. Z jednej strony zdaje się opierać na mechanicznych rozwiązaniach rodem z indie RPG oraz komputerowych MMORPG. Z drugiej strony jest hołdem dla starej szkoły grania, oferując między innymi otwarty model rozgrywki i klasyczny podział ról. Zarazem ogranicza graczy poprzez zawężone spektrum działań bohaterów, a jednocześnie pozwala im na niemalże dowolne kierowanie poczynaniami postaci. Nowoczesna mechanika gry wywodzi się z „Apocalypse World” oraz w niewielkim stopniu również z „Dogs in the Vineyard”, dwóch gier autorstwa Vincenta Bakera. Ściśle rzecz biorąc, „Dungeon World” jest hackiem (modyfikacją) pierwszej z nich. Autorzy – duet La Torra i Koebel – przyznają się natomiast do licznych inspiracji innymi niezależnymi grami fabularnymi, w szczególności oddając cześć Johnowi Harperowi, twórcy m.in. „Lady Blackbird”. Ich RPG jest ponadto hołdem dla klasycznych wersji „Dungeons & Dragons” z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Sukces „Dungeon World” na Kickstarterze dowodzi, że pomysł Tony’ego Dowlera na takie połączenie starego i nowego był strzałem w dziesiątkę.

Read More

„Honor i Krew” – dramatyczna gra o samurajach

Posted by on Sie 23, 2013 in Publicystyka | 3 komentarze

Kultura dawnej Japonii jest bogata i piękna. Co ważniejsze, dla Europejczyka jest wymieszaniem elementów dobrze znanych (feudalizm, rycerski etos samurajów, konflikty suzerenów) z olśniewającą, orientalną egzotyką. Rozpoznajemy znajome z kultury zachodniej mechanizmy społeczne, ale ich prawdziwe znaczenie pozostaje ukryte – i przez to jest to tak fascynujące. W środowisku miłośników gier fabularnych da się zauważyć pewien podział. Są erpegowcy, którzy czytają mangę, oglądają anime, cytują dialogi z filmów Kurosawy, doskonale znają "Legendę Pięciu Kręgów", a na konwentowych LARP-ach ubrani w jedwabne szlafroki układają haiku. Reszta to ci, którzy się na tym wszystkim zupełnie nie znają. "Honor i Krew", indie RPG autorstwa Johna Wicka, ma wszystko to, czego potrzeba, aby połączyć te dwie grupy na jednej, na wskroś japońskiej, dramatycznej sesji-opowieści o samurajach.

Read More

„Shadowrun Fifth Edition” – urban fantasy w cyberpunkowej odsłonie

Posted by on Lip 9, 2013 in Publicystyka | 0 comments

Przedpremierowa recenzja piątej edycji gry fabularnej "Shadowrun".

Read More