Google+ Recenzje | Gry-Fabularne.pl
Pages Navigation Menu

„Earthdawn: The Age of Legend” – najlepsza konwersja „Earthdawna”?

Posted by on Cze 25, 2017 in Publicystyka | 0 comments

Gry fabularne to wciągające hobby. W miarę upływu lat poznajemy coraz to nowe gry, krainy i sposoby grania. A jednak, gdy po latach spoglądamy w tył na swoje doświadczenia, to z łatwością możemy wskazać, które z erpegowych światów darzymy szczególnym uczuciem. Jednym z takich uniwersów dla wielu polskich pasjonatów gier fabularnych będzie świat “Earthdawna”.

Read More

„Shadowrun: Anarchy” – anarchia w Szóstym Świecie

Posted by on Lut 14, 2017 in Publicystyka | 0 comments

“Shadowrun”, gra fabularna istniejąca na rynku od 1989 roku, cztery lata temu doczekała się piątej edycji i z miejsca stała się jednym z najpopularniejszych RPG na świecie. Nowe wydanie systemu zamknięto w liczącym prawie 500 stron podręczniku głównym. W znacznej większości wypełniony mechaniką nastręczał jednak trudności wielu prowadzącym i stał się obiektem licznych żartów. Efektem m.in. niezadowolenia graczy z ogromu zasad jest właśnie „Shadowrun: Anarchy”.

Read More

„Play Dirty 2” – nie taki Wick straszny?

Posted by on Lut 8, 2017 in Publicystyka | 0 comments

Jedenaście lat temu na rynku pojawił się niewielki almanach poświęcony specyficznym aspektom prowadzenia gier fabularnych. “Play Dirty”, będący kompilacją artykułów Johna Wicka publikowanych wcześniej w magazynie “Pyramid”, pokazywał rozgrywkę RPG od nieco innej strony. Innej, niż to co proponowano w rozdziałach dla Mistrzów Gry w przeciętnym systemowym podręczniku czy wszelkich dodatkach dotyczących prowadzenia sesji i roli prowadzącego. Nie rozpoczął erpegowej rewolucji, odbił się jednak szerokim echem wśród grających - również w polskim środowisku. Dwa lata temu została wydana druga część, zatytułowana “Play Dirty 2: Even Dirtier”.

Read More

“Eureka: 501 Adventure Plots to Inspire Game Masters” – pół tysiąca przygód pisanych na kolanie

Posted by on Cze 14, 2016 in Publicystyka | 0 comments

“Eureka: 501 Adventure Plots to Inspire Game Masters” w założeniach jest prawdziwie uniwersalnym podręcznikiem. Autorzy reklamują go jako zbiór szkiców scenariuszy na pięćset jeden spotkań. Pomysłów niezwiązanych z konkretnym systemem. Nieprzypisanych do konkretnej mechaniki. Brzmi interesująco? Z pewnością. Pod warunkiem oczywiście, że te pomysły będą faktycznie inspirować. Biorąc pod uwagę, że za podręcznikiem stoją autorzy wielokrotnie nagradzanego bloga Gnome Stew, szanse na to są spore.

Read More

„Weird War II” – Niesamowita Wojna

Posted by on Maj 2, 2016 in Publicystyka | 0 comments

Druga Wojna Światowa, jeden z najkrwawszych konfiktów w dziejach ludzkości, pełen okrucieństwa, ale też i aktów odwagi oraz poświęcenia milionów żołnierzy, wielokrotnie pojawiała się na łamach gier fabularnych , wystarczy chociażby wspomnieć takie tytuły jak „Behind Enemy Lines”, „Szare Szeregi” czy „Godlike”. W Polsce nakładem Fajne RPG ukazała się już gra „Szare Szeregi”, a na dniach dostępny będzie też setting do Savage Worlds „Weird War II”, pierwszy z popularnej na zachodzie serii „Weird Wars”.

Read More

„Equinox Setting Guide” – godny następca „Earthdawna” i „Shadowruna”?

Posted by on Kwi 24, 2016 in Publicystyka | 0 comments

"Equinox Setting Guide" jest pierwszym, zupełnie pozbawionym jakiejkolwiek mechaniki settingiem, jaki miałem okazję przeczytać. Początkowo opisywany jako Ósmy Świat – kolejna era magii w rzeczywistości, która gości już „Earthdawna” oraz „Shadowruna” - przeszedł długą drogę do oficjalnego wydania.

Read More

„DC Adventures” – Batman, Superman i spółka

Posted by on Kwi 3, 2016 in Publicystyka | 0 comments

Gier fabularnych o tematyce superbohaterów jest zatrzęsienie. Większość z nich korzystając ze sprawdzonych i oklepanych pomysłów przedstawia własne światy. Pojawiło się też kilka gier osadzonych w najbardziej znanych czytelnikom komiksów uniwersach – tak DC jak i Marvel. Oba wydawnictwa mogą się poszczycić kilkoma grami RPG. Najnowsze gry z tych konkretnie światów to odpowiednio „DC Adventures” oraz „Marvel Heroic Roleplaying”. W niniejszej recenzji przedstawiona zostanie pierwsza z wymienionych gier, a więc „DC Adventures” wydana przez Green Ronin Publishing w roku 2010.

Read More

„Pieśń Lodu i Ognia: Gra o Tron RPG – Przewodnik po Westeros”

Posted by on Lut 12, 2016 in Publicystyka | 0 comments

W kwietniu 2015 roku wydawnictwo Fajne RPG poinformowało o wydaniu podręczników z serii SIFRP: GoT po polsku. Wpierw końcem lata 2015 roku ukazał się starter do gry, następnie "Przewodnik po Westeros" z końcem roku, a wiosną 2016 roku ma się ukazać podręcznik główny. W niniejszej recenzji omówiony zostanie drugi z wymienionych podręczników.

Read More

„Designers & Dragons. A History of the Roleplaying Game Industry. Second Edition”

Posted by on Lip 14, 2015 in Publicystyka | 0 comments

Gry fabularne swą historią sięgają lat 60. XX wieku. Od tego czasu z garażowego hobby przerodziły się w złożony biznes, a systemów jest już tak dużo, że nowicjuszom w tym hobby ciężko połapać się, jak przebiegał rozwój RPG. Nawet osoby grające już kilkanaście lat często nie mają pojęcia, jak złożona jest to branża – pełna sądowych batalii i innych, często etycznych sporów. Opisanie tak gęstej sieci łączącej wydawców, twórców i graczy można uznać za niemożliwe, lecz ryzyko to podjął Shannon Appelcline. Jako autor wielu artykułów o tej tematyce i współpracownik uznanych na rynku wydawnictw, takich jak Chaosium czy White Wolf, wydaje się właściwą osobą do napisania takiej publikacji.

Read More

„A Song of Ice and Fire Roleplaying: A Game of Thrones Edition”

Posted by on Kwi 30, 2015 in Publicystyka | 0 comments

Gra "A Song of Ice and Fire Roleplaying" opublikowana nakładem Green Ronin Publishing to druga próba przeniesienia uniwersum wykreowanego przez G. R. R. Martina na karty gry fabularnej. Pierwsza, "Game of Thrones" z wydawnictwa Guardians of Order, cieszyła się mieszanym powodzeniem (głównie ze względu na oparcie jej na popularnej wówczas mechanice d20). System Green Ronina odcina się od swojego poprzednika – inne są zasady, sposób prezentacji świata oraz prowadzenia kampanii.

Read More