Google+ „Stalker” – powrót RPG po latach | Gry-Fabularne.pl
Pages Navigation Menu

„Stalker” – powrót RPG po latach

Gra fabularna „Stalker” autorstwa Łukasza M. Pogody i Mateusza Tomczyka powraca po niemal 20 latach.

„Stalker” to gra fabularna oparta na motywach powieści „Piknik na skraju drogi” Arkadija i Borysa Strugackich. Zapowiedziana w 1996 roku przez wydawnictwo S.R., ówczesnego polskiego wydawcę książek braci Strugackich, niestety nigdy nie została wydana. Podręcznik, przez wiele lat uznawany za zaginiony, teraz po 20 latach ujrzy ujrzał światło dzienne i zostanie został udostępniony za darmo w formie elektronicznej na licencji Creative Commons BY-NC-SA.

O grze

„Stalker” to gra fabularna, w której gracze mogą przenieść się w rządzony przez korporacje świat roku 2014. Rządy państw niewiele mają do powiedzenia. Globalne konsorcja opanowały świat poprzez władzę nad rynkiem produktów wytwarzanych z wykorzystaniem obcych technologii pozyskanych ze Stref – obszarów pozostałych po lądowaniu obcych istot, skąd pochodzą artefakty o niezrozumiałych dla ludzi zasadach działania. Apatia, konsumpcjonizm, zgoda na rządy korporacji – świat roku 2014 daje jedynie złudzenie szczęścia. Wciąż jednak zdarzają się ludzie, którzy mają odwagę podnieść głowę i rzucić wyzwanie żądnym umysłów i serc molochom: dobrzy gliniarze, uczciwi agenci rządowi, nawiedzeni kaznodzieje, przedstawiciele mediów oraz stalkerzy.

Badaj Strefy. Zbaw ludzkość. Walcz o lepsze jutro. Utrzymuj status quo. Łam monopol korporacji. Jaką rolę wybierzesz dla siebie?

„Stalker” to kompletna gra fabularna. Podręcznik zawiera między innymi:

  • opis świata roku 2014, informacje o Strefach i artefaktach oraz omówienie wpływu obcych technologii na życie polityczne, gospodarcze i społeczne; opis miasta Harmont znanego z powieści „Piknik na skraju drogi”;
  • punktową mechanikę tworzenia postaci: wykreuj postać od podstaw lub skorzystaj z jednego z 14 archetypów; na charakterystykę postaci składa się 5 głównych cech (w tym mechanika wiążąca bohatera z wpływem Stref); 24 umiejętności, od broni palnej, przez dedukcję, po znajomość Stref; wady, zalety, stygmaty Strefy; zasady pozwalające zbudować profil psychologiczny postaci;
  • autorską mechanikę, która stawia narrację na pierwszym miejscu; podstawowy test to rzut 4k6 + modyfikatory przeciwko Poziomowi Trudności – wynik po porównaniu z tabelą sukcesów i odjęciu PT daje rezultat testu; zasady pozwalają na stopniowanie sukcesów i porażek; specjalna talia kart daje graczom wpływ na świat gry, narrację i mechanikę; do wyboru są dwa sposoby rozgrywania starć: uproszczony i precyzyjny;
  • rozbudowany poradnik dla Narratora opisujący, jak prowadzić „Stalkera”, co robić i czego nie robić na sesji; porady dotyczące tworzenia scenariuszy wraz z przykładową przygodą zatytułowaną Korporacyjne machinacje;
  • informacje o życiu i twórczości braci Strugackich, streszczenie „Pikniku na skraju drogi”.

Stalker RPG - Okładka

Historia „Stalkera”

Gra fabularna „Stalker” miała ukazać się w drugiej połowie lat 90. nakładem nieistniejącego już dzisiaj Wydawnictwa S.R. Podręcznik, napisany przez Łukasza M. Pogodę i Mateusza Tomczyka, zilustrowali Hubert Czajkowski, Krzysztof Korzeniak (w tym komiks) i Piotr Wyskok. S.R. publikowało wówczas książki braci Strugackich i miało zgodę Borysa Strugackiego na wydanie gry fabularnej opartej na motywach powieści „Piknik na skraju drogi”. Do gry miała być dołączona specjalna talia kart uzupełniająca mechanikę i rozbudowująca możliwości dostępne graczom podczas rozgrywki. Za ilustracje na kartach odpowiadali Andrzej Janicki i Krzysztof Różański.

Niestety, zanim „Stalker” zdążył się ukazać, wydawnictwo popadło w kłopoty finansowe. Wydanie gry zawieszono, mimo że zarówno podręcznik, jak i większość ilustracji były gotowe. Czas mijał. Z nieznanych już dzisiaj powodów po upadku Wydawnictwa S.R. nikt nie był zainteresowany opublikowaniem gry, pomimo że w magazynie „Magia i Miecz” ukazało się już kilka reklam, a rynek gier fabularnych w Polsce nie był jeszcze nasycony. Autorzy zajęli się innymi sprawami, a „Stalker” powoli popadał w zapomnienie, zyskując status gry zaginionej. Wielu o niej słyszało, wspominało reklamy (zwłaszcza kolorowe karty), czasem pojawiały się pytania, czy ktoś wie, co się stało z podręcznikiem i czy w ogóle został wydany. W 2003 roku podczas krakowskiego konwentu ConQuest sprzedano na aukcji jeden z nielicznych podręczników wydrukowanych na potrzeby testów.

W 2013 roku okazało się, że Łukasz Pogoda wciąż ma nie tylko oryginalne pliki z tekstem podręcznika (jak sam stwierdził, nikt o te materiały nigdy nie spytał), lecz także większość oryginalnych ilustracji. Zdecydowano o wydaniu „Stalkera” za darmo w wersji elektronicznej, zgodnie z życzeniem twórców na licencji Creative Commons BY-NC-SA (autorzy gry myśleli kiedyś nad publikacją tekstu gry na otwartej licencji, jednak nigdy nie doszło do realizacji tego pomysłu). Autorzy ilustracji zgodzili się na wykorzystanie swoich prac zgodnie z ich pierwotnym przeznaczeniem. Odnaleziono także plansze komiksu, który miał trafić do podręcznika. Nie udało się niestety odzyskać kolorowych ilustracji kart, które zaginęły, podobnie jak pliki z częściowo złożoną talią (nagrane ponoć na dyskietkę ZIP, która przepadła).

Gdyby gra ukazała się w terminie, zapewne byłaby sporym wydarzeniem. Podręcznik otwierał komiks, mechanika była częściowo oparta na kartach, a zasady zawierały kilka interesujących, zwłaszcza na ówczesne czasy, rozwiązań. Zaprezentowana wizja świata roku 2014 była intrygująca i ciekawie rozwijała pomysły z powieści Strugackich. Po niemal 20 latach będzie można wreszcie zagrać w „Stalkera” i sprawdzić, czy gra wytrzymała próbę czasu.

stalker_logo

Podręcznik zostanie został udostępniony za darmo w formie elektronicznej.

Data premiery: 20 lutego 2015 r.

Autorzy podręcznika: Łukasz M. Pogoda,  Mateusz Tomczyk

Komiks: Krzysztof Korzeniak, Mateusz Tomczyk

Autorzy ilustracji oryginalnych: Hubert Czajkowski,  Andrzej Janicki, Krzysztof Korzeniak, Łukasz M. Pogoda, Krzysztof Różański, Piotr Wyskok

Ilustracja na okładce, ilustracje rozdziałów: Jakub Zbyszyński (Athena Studio)

Dodatkowe materiały: Wiktor Serewiś

Redakcja: Marcin Segit

DTP: Mateusz Jańczyk

Ilustracje dodatkowe: Bradley K. McDevitt, Skortched Urf’ Studios, Louis Porter Jr. Design W podręczniku wykorzystano cytaty z powieści Arkadija i Borysa Strugackich „Piknik na skraju drogi”. Tekst gry objęty jest licencją Creative Commons BY-NC-SA.

Więcej informacji szukajcie:

This slideshow requires JavaScript.

Redakcja tekstu:


Wojciech "Sethariel" Żółtański

Autor:


Wojciech "Sethariel" Żółtański (2060 Posts)

Kieruje działaniami całej strony Gry-Fabularne.pl, odpowiada za jego kształt i zawartość. Mistrz gry, niespełniony nauczyciel i tłumacz, handlowiec, mąż, ojciec. Gry fabularne nie przestają go fascynować, nawet "Earthdawn: Przebudzenie Ziemi" – system od którego zaczynał i na którym zjadł zęby, łącznie z administrowaniem przez wiele lat strony fanowskiej i forum.



Dowiedz się więcej:


Magia i Miecz

Wydawane przez wydawnictwo MAG, pierwsze i najdłużej istniejące na polskim rynku czasopismo o grach fabularnych. Od marca 1993 roku do października 2002 roku ukazały się 103 numery magazynu. "Magia i Miecz" odegrała znaczną rolę w propagowaniu wiedzy i świadomości o grach fabularnych w Polsce. Od 2014 dzięki inicjatywie grupy Fajne RPG oraz udanej zbiórce crowdfundingowej magazyn powrócił w formie kwartalnika.