Google+ Atuty, umiejętności i klasy w „D&D Next” | Gry-Fabularne.pl
Pages Navigation Menu

Atuty, umiejętności i klasy w „D&D Next”

D&D Next Preview

Mike Mearls, główny projektant „D&D Next”, w artykułach na stronie Wizards of the Coast omówił podejście projektantów do mechaniki atutów, umiejętności i klas, oraz to, jak te elementy ze sobą współgrają.

Twórcy pragną, aby wybór odpowiednich atutów dla postaci był prosty zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych graczy, a przy tym dla tych ostatnich dawał jednak odpowiednią liczbę opcji i możliwości na późniejszych etapach gry. Dlatego w podstawowych zasadach gracze nie będą wybierać atutów, a jedynie premie. Zaawansowani gracze będą mogli zamienić te premie na odpowiednie atuty. Dzięki temu rozwiązaniu projektanci mają nadzieję, że zarówno proste postaci, jak i te bardziej rozbudowane, korzystające z różnych atutów czy zdolności specjalnych, będą miały swoje miejsce przy stole podczas jednej rozgrywki.

W związku z powyższym klasy projektowane są z myślą, że gracze korzystają z premii zamiast atutów i nie korzystają z umiejętności.

Główne założenia dotyczące klas, atutów, umiejętności oraz teł (backgrounds) zakładają:

    • wszyscy bohaterowie otrzymują premię +1 do wyboru, w zależności od poziomu i klasy
    • każdy gracz może wymienić premię +1 na odpowiedni atut, jeśli grupa korzysta z atutów (atuty są opcjonalne i nie pojawiają się w podstawowych zasadach gry)
    • umiejętności są opcjonalnym systemem i także nie pojawiają się w podstawowych zasadach gry

tła to kombinacja dziedzin wiedzy (area of knowledge), sprawności z narzędziami i przedmiotami (proficiencies with tools and objects) oraz specjalnych zalet (special benefits)

Szczegóły w artykułach na stronie wydawnictwa:

Źródło wieści: Wizards of the Coast


Dowiedz się więcej:


Dungeons & Dragons

Prekursorska gra autorstwa Gary'ego Gygaxa i Dave'a Arnesona, po raz pierwszy opublikowana w 1974 roku (tzw. OD&D), kontynuowana przez wersje "Basic" (1977-1996) i "Advanced" (1977-1999), a od kilkunastu lat - tzw. "d20" (D&D 3e, 4e oraz najnowsze 5e, a także nieoficjalnie m.in. "Pathfinder RPG"). Postaci w grze opisywane są za pomocą sześciu współczynników (m.in. Siła, Inteligencja i Charyzma) oraz klasy i poziomu doświadczenia. W Polsce ukazały się: "Advanced Dungeons & Dragons 2e" (TM-Semic 1995-1996) oraz "Dungeons & Dragons 3e", "D&D wer. 3.5" i "Dungeons & Dragons 4e" (ISA 2002-2011).

Wizards of the Coast

Amerykańskie wydawnictwo growe znane z gry karcianej "Magic: the Gathering". Po zakupieniu wydawnictwa TSR wydaje gry spod znaku "Dungeons & Dragons". Obecnie część korporacji Hasbro.